190 SL - mały Gullwing
190 SL doskonale uzupełnia portfolio Mercedesa. Dwumiejscowy kabriolet ze składanym miękkim dachem oraz opcjonalnym hardtopem, jest również pomyślany jako wygodny pojazd turystyczny. Połączenie sportowego charakteru i komfortu stało się nieodłączną częścią stałego zestawu cech dla wszystkich kolejnych modeli SL. Milionerzy, aktorzy, artyści - to właśnie oni z dumą pojawiali się w swoich 190 SL podnosząc jego rangę w oczach opinii publicznej i potencjalnych nabywców.
Latem 1955 roku w zakładzie w Sindelfingen rozpoczęto produkcję sportowego samochodu z czterocylindrowym silnikiem. Zaprojektowany jako sportowy, elegancki, dwumiejscowy samochód turystyczny, oznaczony wewnętrznie jako W121, szybko zyskał dużą popularność, zwłaszcza wśród pań, które zauroczył stylem.
Silnik benzynowy o pojemności 1,9 litra w sportowym samochodzie został całkowicie przeprojektowany przez Mercedes-Benz. Czterocylindrowa jednostka z górnym wałkiem rozrządu w 190 SL wytwarzała 77 kW (105 KM) i przyspieszała od 0 do 100 km/h w 14,5 sekundy w wersji z dachem z tkaniny. Maksymalna prędkość 190 SL wynosiła 170 km/h.
Początkowo dostępny był tylko roadster z miękkim dachem (cena w 1955 r.: 16.500 DM). Jesienią dołączyła do niego wersja ze zdejmowanym hardtopem. W okresie produkcji od 1955 do 1963 roku szczegóły 190 SL były kilkakrotnie ulepszane. Do czasu zakończenia produkcji zbudowano 25 881 sztuk, z których większość wysłano do USA. 190 SL zapoczątkował powojenną tradycję roadsterów Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz 190 SL (W121, 1955 - 1963) - innowacje i fakty:
- Nowoczesny czterocylindrowy silnik z jednym górnym wałkiem rozrządu
- Nowoczesne podwozie zapewniające większy komfort jazdy i wysoki standard bezpieczeństwa
- Pierwszy seryjnie produkowany samochód sportowy SL z całkowicie chowanym, składanym miękkim dachem
- Konstrukcja na bazie planowanego kabrioletu Mercedes-Benz 180 (W120)
- Projekt nadwozia autorstwa Waltera Häckera inspirowany kształtem 300 SL