Rétromobile

Rétromobile to jedno z najważniejszych na europejskiej scenie wydarzeń dla fanów klasycznej motoryzacji. Co roku otwiera sezon wystawienniczy ponieważ odbywa się na przełomie stycznia i lutego. Za pierwszą edycję tej wystawy uważa się Rétromobile, które odbyło się 14 lutego 1976 roku w nieczynnym dworcu kolejowym Paryż-Bastylia. Po pięciu edycjach, w związku z ciągłym rozwojem imprezy i brakiem miejsca w Bastylii, wystawa została przeniesiona do centrum wystawowego Porte de Versailles na edycję z 1981 roku i tam odbywa się do teraz.

 

Dziś Rétromobile jest drugą co do wielkości europejską wystawą poświęconą klasycznym samochodom i wszystkim tematom, które krążą wokół nich. Podczas każdej edycji określony jest jakiś temat przewodni, wokół którego prezentowane są powiązane z nim wystawy. Może to być prestiżowa marka, wydarzenie sportowe, lokalizacja historyczna lub konkretna dziedzina związana z klasyczną motoryzacją.

 

Oczywiście z racji historii oraz miejsca prym wiodą na niej marki Francuskie, ale każdy dział heritage co roku stara się zaakcentować w tym miejscu swoją obecność. Nie inaczej jest z Mercedes-Benz Classic Center działającym od 1990 roku w Fellbach. Podczas tegorocznej edycji Rétromobile uwagę na stoisku poświęcono debiutowi Mercedes-Benz 300 SL (W198) i 190 SL (W121) w Nowym Jorku.

 

31 stycznia – 4 lutego 2024 w Paryżu zaprezentowano aż trzy egzemplarze 300 SL Roadster (W198). Dwa z wystawionych na sprzedaż pojazdów zostały przywrócone do najwyższych standardów oryginalności przez ekspertów z Mercedes-Benz Classic Center. Trzeci Roadster zachwyca nieodrestaurowanym stanem i całkowicie oryginalną mechaniką. Jednak największą uwagę zwiedzających przyciągał prototyp wyścigowy Mercedes-Benz 300 SL „Hobel” (W 194/11). Inżynierowie nazwali ten wyjątkowy egzemplarz „Hobel” (po niemiecku „samolot stolarza”) ze względu na jego kanciasty przód. Zbudowano dziesięć takich samochodów. Do wielkich triumfów zaliczały się podwójne zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i Carrera Panamericana. Jedenasty egzemplarz serii modeli W 194 powstał w 1952 roku jako prototyp wyścigowy. Został on pod wieloma względami ulepszony w porównaniu z wyścigowym 300 SL. Silnik osiągał w nim moc 158 kW (215 KM) dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa. To o dobre 29 kW (40 KM) więcej niż w oryginalnej wersji gaźnikowej. Pojazd opracowany na sezon wyścigowy 1953 jednak nigdy nie został użyty, ponieważ Mercedes-Benz skupił się na wejściu do Formuły 1 od 1954 roku.

Zurück zur Artikelliste

Letztens gesehen: