Trochę historii
Pomysł R129 został podjęty przez Mercedes-Benz już w połowie lat 70. Ponownie rozważano koncepcje coupé wywodzące się z otwartego samochodu sportowego, takiego jak seria 107, ale nie zostały one zrealizowane. Na początku lat 80. prace znacznie nabrały tempa. Model, który został zmierzony w tunelu aerodynamicznym w listopadzie 1981 roku, miał już wyraźny znak rozpoznawczy designu z ery Bruno Sacco. 17 października 1984 roku roadster otrzymał aprobatę co do swojego kształtu, a 10 grudnia 1985 roku Mercedes-Benz ustalił, że produkcja serii modeli R129 ma rozpocząć się w sierpniu 1988 roku.
Premiera R129
Genewski salon samochodowy w marcu 1989 roku był dla marki Mercedes-Benz idealną sceną do zaprezentowania nowego potomka rodu SL z serii modelowej R 129. Reakcja odbiorców była natychmiastowa i bardzo pozytywna. Tak pozytywna, że planowana roczna zdolność produkcyjna wynosząca 20 000 sztuk wkrótce stała się niewystarczająca.
Mercedes-Benz trafił modelem R129 w niszę rynkową i wyznaczył nim nowe standardy stylu, osiągów, ale także bezpieczeństwa. Konstrukcja zapewnia również dobrą aerodynamikę: po zamontowaniu standardowego twardego dachu R129 osiąga doskonałą wartość Cx = 0,32.
Bezpieczny kabriolet?
Czasy się zmieniły. Klienci i rynek oczekiwali od producentów samochodów nie tylko stylu i szybkości, a R129 wyznaczył nowe standardy także w dziedzinie bezpieczeństwa. Zostało to podkreślone przez rygorystyczne testy zderzeniowe (czołowe i tylne), które z bardzo dobrymi wynikami zdał cabriolet od Mercedes-Benz. Podwozie zostało dostosowane do wymagań eleganckiego, ale sportowego roadstera i umożliwiało precyzyjną, szybką jazdę z wysokim poziomem komfortu.
Wysokie wymagania dotyczące bezpieczeństwa biernego są oczywiste w rozwoju nowej serii modeli samochodów osobowych Mercedes-Benz. Jednak w pojazdach otwartych, oprócz konwencjonalnych scenariuszy wypadków, z powodu braku solidnego dachu, istnieje również dodatkowe ryzyko w przypadku wywrócenia się pojazdu.
Automatyczny pałąk (pełniący rolę roll bara), który wysuwa się w zaledwie 0,3 sekundy nawet przy zamkniętym twardym dachu, był znakiem rozpoznawczym kierunku, w jakim musiała podążyć marka. Inżynier Karl-Heinz Baumann odegrał kluczową rolę w stworzeniu tego wynalazku. Wstępnie napięty zespół sprężyn-amortyzatorów wystrzeliwuje do pozycji pionowej pałąk przeciwkapotażowy w krytycznych sytuacjach.
Technika
Inżynierowie włożyli również wiele pracy rozwojowej w całkowicie automatyczny miękki dach serii modeli R 129. Posiada on wyrafinowaną kinematykę ramy, a jednostka sterująca monitoruje procesy za pomocą 17 wyłączników krańcowych. W nowym SL zadebiutował również ogranicznik ciągu. Kolejną cechą był twardy dach z panoramicznym szklanym dachem, dostępny w późniejszych latach produkcji.
Nowoczesne podwozie przyczynia się do wysokiego poziomu komfortu. Obejmuje to Adaptive Damping System (ADS), który miał swoją światową premierę w R 129. Dostosowuje on tłumienie całkowicie automatycznie do odpowiednich warunków jazdy w ułamkach sekundy i jest połączony z automatycznym samopoziomowaniem.
Rozwój koncepcji R129
W 1993 roku dwa trzylitrowe modele zostały zastąpione nowym SL 280 i SL 320, a AMG zaprezentowało SL 60 AMG. Ten ostatni, najmocniejszy bo 381-konny, wyposażony w silnik M119 E 60 AMG produkowany był od kwietnia 1996 do maja 1998 roku.
Pierwsza rewizja modelu, przeprowadzona jesienią 1995 roku, skutkowała zmienioną konstrukcję nadwozia, rozbudowanym zestawem wyposażenia standardowego oraz drobniejszymi zmianami w detalach wyrafinowanej technologii. Drugi lifting w 1998 roku dodał subtelne akcenty stylistyczne, aby uzyskać jeszcze bardziej dynamiczny wygląd. To właśnie wtedy Mercedes wprowadził zmodyfikowaną gamę silników z nowymi sześciocylindrowymi silnikami widlastymi zamiast dotychczasowych rzędowych oraz nowy silnik V8.
Dlaczego akurat R129?
Produkcja eleganckiego roadstera zakończyła się w 2001 roku. W ciągu dwunastoletniego okresu produkcji wyprodukowano łącznie 204 940 pojazdów. Największym sukcesem cieszył się model 500 SL/SL 500 z silnikiem czterozaworowym, którego wyprodukowano prawie 80 000 egzemplarzy.
R129 jest dość nowoczesny jak na klasyka, ale i dostatecznie klasyczny by zasłużyć na to miano. Wygodny i bezpieczny, cabriolet z hardtopem to typowe dwa w jednym. Latem daje poczucie wolności, kiedy można podróżować nim bez dachu nad głową, a w gorszą pogodę spełnia rolę coupe. Wielu fanów klasycznej motoryzacji ceni go za ponadczasową linię projektu Bruno Sacco. Jednak trzeba też przyznać, że i gama silników jest tutaj jego zaletą. R129 staje się więc wyborem idealnym dla ludzi ceniących sobie styl, ale i wygodę jazdy.
Samochody dostępne w Legends:
Egzemplarz prezentowany przez Legends pochodzi z rynku japońskiego. Samochód zachował się w nienagannym stanie technicznym i w pierwszym lakierze, z przebiegiem rzędu 60 000 kilometrów.
https://legendscars.pl/samochody/mercedes-benz-sl-500-r129/
Samochód z Wysp Kanaryjskich, w pełni udokumentowany. Wymienione tarcze i klocki hamulcowe. W komplecie oryginalny, zapasowy klucz do dachu Mercedesa, hardtop z nowym poszyciem oraz cztery kluczyki.
https://legendscars.pl/samochody/mercedes-benz-sl-500-r129-3/
Sl 500 R129 został sprowadzony z Japonii przez zespół Legends Duda-Cars i od tego czasu był w rękach jednego z naszych zaprzyjaźnionych kolekcjonerów. Lampy przednie zostały dostosowane do rynku europejskiego w naszym serwisie.
https://legendscars.pl/samochody/mercedes-benz-sl-500-r129-5/