„Lepsze niż akcje”: SL jako klasyczny samochód i długoterminowa inwestycja

Także 190 SL, W113 czyli Pagoda oraz R107 i 129 SL od dawna są poszukiwanymi samochodami zabytkowymi i nowoczesnymi klasykami. Ponadczasowy urok tych niezwykłych samochodów znajduje odzwierciedlenie nie tylko w pasji jaką wzbudzają w ludziach, ale także w tym, jak bardzo trzymają swoją wartość. 

 

W listopadzie 2011 roku Magazyn Motor Klassik opisał niektóre klasyczne samochody jako „lepsze niż akcje”. Do tej kategorii zalicza się oczywiście Mercedes-Benz 300 SL Gullwing, którego egzemplarze zachowane w dobrym stanie zanotowały wzrosty cen o 171 procent, licząc od 2001 roku.

 

Nie jest to chwilowy błysk, ale długoterminowy trend. Na tej podstawie eksperci Mercedes-Benz Classic uważają, że ceny dobrze utrzymanych klasyków z serii SL będą nadal rosły. 

 

dsc04810.jpg?nc=1657695007

 

Magazyn Motor Klassik w styczniu 2012 roku udzielił potencjalnym nabywcom 300 SL serii W198 I następującą radę: „Dla większości fanów klasycznych samochodów posiadanie Gullwinga coupé pozostanie marzeniem. Najlepsze modele osiągają na aukcjach ceny przekraczające milion euro”.

 

Magazyn poświęcony klasycznym samochodom przyjrzał się również bliżej pozostałym modelom SL. Najlepszymi modelami były samochody, które oferowały „coś na każdy gust”. R107 wyróżniony ze względu na wiele różnych typów i konfiguracji silników które były produkowane, natomiast Mercedesy takie jak R129 są uważane za „klasyki przyszłości”. 

 

Obecność opisanych powyżej samochodów w rankingu Mercedes-Benz Classic Index (MBCI) publikowanego przez Historic Automobile Group International (HAGI) potwierdza ich potencjał inwestycyjny.

Według HAGI średni wzrost wartości 190 SL wynosi około 10 procent rocznie od 1980 roku, a w bliższych naszym czasom latach wynosił ponad 11 procent. 

W przypadku 300 SL Coupé średnia od 1980 roku wynosi aż 11 procent, a przez ostatnie lata wzrost nawet o 18 procent, co odpowiada czterokrotnemu wzrostowi wartości od 2004 roku.

Główną różnicą między 190 SL a większymi kuzynami jest cena bezwzględna, która nie różni się jeszcze zbytnio od ceny całkowitej renowacji.

 

 

W MBCI 190 SL plasuje się bezpośrednio za ikonami, takimi jak 300 SL Coupé i Roadster, seria S z lat dwudziestych XX wieku oraz legendarne 500 K i 540 K. Warto również zauważyć, że wzrosty ceny 230/250/280 SL z serii W113, czyli Pagody są coraz bardziej zauważalne.

 

Inwestycje w cenne samochody zabytkowe kojarzą się przede wszystkim z najwyższym segmentem rynku samochodów klasycznych i sceną pojazdów historycznych, których roczna wartość w samych Niemczech wynosi 14 miliardów euro. 

Samochody, które mają zarówno bardzo wysoką wartość, jak i utrzymują stabilne ceny, są szczególnie atrakcyjnymi inwestycjami długoterminowymi.

Taki wzrost i utrzymanie wartości odpowiednio rekompensuje wydatki potrzebne na przywrócenie i bieżące utrzymanie klasyka. Badanie opublikowane przez specjalistyczny niemiecki magazyn „Motor Klassik” w 2013 roku również podkreśla ten związek.

 

ekspozycja-jpg-2.jpg?nc=1657695007

 

Od czasu debiutu 300 SL i 190 SL konsekwentnie wyznaczają standardy w zakresie doskonałości technicznej i estetyki. Najważniejsze innowacje inżynieryjne obejmują bezpośredni wtrysk w W198, bezpieczną karoserię Pagody i wyskakujący pałąk ochronny w R129. 

 

SL jako ikona stylu, która zmienia się z duchem czasu, ten sportowy samochód jest nadal widoczny. dziś na międzynarodowych rajdach samochodów klasycznych, w filmach i prestiżowych kolekcjach na całym świecie.

 

 

 

Powrót do listy artykułów

Polecane wpisy: